چت

رویدادها و تغییرات نرخ در بازار فولاد در 19 آوریل 2024

بازارهای محصولات فولادی در اکثر مناطق به دلیل تقاضای ناپایدار و ضعیف، همچنان در وضعیت نامطلوبی باقی مانده‌اند. پس از تعطیلات طولانی در جهان اسلام و بازار کار به تدریج فعالیت خود را آغاز کرده است

رویدادها و تغییرات نرخ در بازار فولاد در 19 آوریل 2024

ریزنگری صنعت وبازار فولاد؛ چالش ها و فرصت های جدید آوریل 2024

بازارهای محصولات فولادی در اکثر مناطق به دلیل تقاضای ناپایدار و ضعیف، همچنان در وضعیت نامطلوبی باقی مانده‌اند. پس از تعطیلات طولانی در جهان اسلام  بازار کار به تدریج فعالیت خود را آغاز کرده است، اما فعالان این بازارها عجله‌ای برای معامله ندارند و منتظر ثبات روند هستند.

در بازارهای چین و آسیای جنوب شرقی،شرایط مطلوب تری به وجود آمده است ، به دلیل انتظارات خوب از ادامه تقاضا. برنامه‌های اعلام شده توسط چین برای تحریک مصرف داخلی و تسریع در پروژه‌های زیرساختی نیز از جمله عواملی است که بهبود وضعیت بازار را تحریک کرده است.

این برنامه‌ها با انتشار اوراق قراضه ویژه با مبلغ 1 تریلیون یوان (حدود 138 میلیارد دلار) در سه ماهه اول تأمین مالی شده‌اند. انتظار می‌رود که پروژه‌های عمرانی تا پایان ژوئن آغاز شود که این موضوع به عنوان انگیزه‌ای برای افزایش قیمت‌ها در بازارهای کالا عمل می‌کند. قیمت واردات سنگ معدن آهن 62 درصدی استرالیا نیز تا پایان هفته به 117.1 دلار در هر تن CFR افزایش یافته است مقایسه با108.7 دلار در هر تن در هفته گذشته.

با افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت فولاد نیز افزایش یافته است. در بازار آتی چین، قیمت میلگرد از 36085  یوان در تن به 3682 یوان در تن افزایش یافته است. همچنین، در بازار نقدی، قیمت بیلت نیز افزایش یافته و به478-491 دلار در هر تن EXW با 13 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسیده است مقایسه با 468-481 دلار در هر تن در هفته گذشته. قیمت میلگرد و مفتول داخلی نیز با افزایش به ترتیب به 517 دلار در تن EXW و 550 دلار در تن EXW با 13 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسیده‌اند.

با این وجود، فعالان بازار به دلیل کاهش حجم تولید فولاد در اسفندماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اعلام کرده‌اند که این کاهش بر قیمت‌ها نیز تأثیر گذاشته است. انتظار می‌رود که در شرایط بهبود وضعیت بازار داخلی، قیمت‌های داخلی در چین در هفته آینده ادامه یابد.

وضعیت ترکیه نیز در برابر تقاضای ضعیف در بازارهای داخلی و صادراتی همچنان نامطلوب است. در بازار داخلی، بر اثر تقاضای ضعیف و نوسانات مداوم نرخ ارز، بسیاری از خریداران عجله‌ای برای خرید ندارند و منتظر تصمیمات بانک مرکزی در مورد نرخ سود هستند.

در بازارهای صادراتی، تولیدکنندگان ترکیه در تلاش هستند تا عرضه محصولات فولادی خود را به بازارهای آمریکای لاتین، اتحادیه اروپا و کشورهای بالکان تشدید کنند. با این حال، این تولیدکنندگان با فشار نرخ نامطلوب ارز و افزایش قیمت انرژی در ماه مه مواجه هستند.

دیدگاه ها
×