چت

کاهش رقابت به‌ رغم تقاضای قوی آهن اسفنجی

در روز اول اردیبهشت ماه، قیمت آهن‌اسفنجی به نرخ 13‌هزار و 309 تومان برای هر کیلوگرم خرید و فروش شد. در هفته اول این ماه، معاملات آهن‌اسفنجی با رونقی قابل توجه در رینگ صنعتی بورس کالای ایران انجام شد.

کاهش رقابت به‌ رغم تقاضای قوی آهن اسفنجی

در روز اول اردیبهشت ماه، قیمت آهن‌اسفنجی به نرخ 13‌هزار و 309تومان برای هر کیلوگرم خرید و فروش شد. در هفته اول این ماه، معاملات آهن‌اسفنجی با رونقی قابل توجه در رینگ صنعتی بورس کالای ایران انجام شد.

بیش از 153‌هزار و 750تن از این محصول با قیمت پایه‌ای در بازه 12‌هزار و 630 تومان تا 13‌ هزار و 151 تومان به فروش رسید. تقاضای بالغ بر 187‌ هزار تن برای این محصول ثبت شد، اما در نهایت تنها 131‌ هزار تن از آن عرضه شد. میانگین قیمت معامله برای این محصول، 13‌ هزار و 309 تومان برای هر کیلوگرم بود.

اگرچه تقاضا برتری نسبت به عرضه داشت، اما این امر منجر به رقابت هیجانی در بازار نشد. بیشتر معاملات با نرخ پایه انجام شد و رقابت محدودی بین واحدهای تولیدی رخ نداد. این آرامش در معاملات آهن‌اسفنجی، در تضاد با وضعیت قبلی بازار است، زیرا در فصل سرما، به دلیل کمبود تولید نسبت به تقاضا، با رقابت شدید و هیجان در بازار روبه‌رو بودیم.

اما با پایان فصل سرما و برطرف شدن نگرانی‌ها در خصوص کمبود آهن‌اسفنجی، بازار به آرامش نسبی رسیده است. با این حال، با توجه به ناتوانی در تعادل زنجیره تأمین آهن و فولاد کشور و کمبود ظرفیت در بخش تولید، ممکن است در آینده هیجان و گرانی در بازار بازگشت کند، به خصوص اگر توقعات تورمی افزایش یابد یا واحدهای تولیدی با مشکلاتی در تأمین انرژی مواجه شوند. /دنیای اقتصاد 

دیدگاه ها
×